Drogi Pedagogu Szkolny
Napisz proszę, na czym polega problem z kuratorami, który podnosisz oraz w jakim celu kurator ma się z Tobą kontaktować, tzn. czego oczekujesz? Stwórz konkretne pytania...
Sprawy dotyczące uczniów, które opisałeś, mają miejsce w każdej szkole. Jak już napisali moi poprzednicy
, szkołom nadano szereg uprawnień/obowiązków w zakresie rozwiązywania specyficznych problemów uczniów.
Osobiście współdziałam [sic!] z kilkoma wspaniałymi Pedagogami, którzy znajdują czas na realizację obowiązków wynikających z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17.11.2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Najczęściej, po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego w domu ucznia "problemowego", wykazują starania aby nawiązać ścisłą współpracę z rodzicami ucznia. Osiągają duże efekty np. poprzez spotkania z rodzicem raz w tygodniu i udzielanie mu poradnictwa oraz informacji o postępach dziecka, kierowanie do specjalistycznych placówek (PPP, terapia psychologiczna, czasem psychiatra), organizowanie różnych form pomocy specjalistycznej.
Szkoły organizują też tzw.
zespół , w którego skład wchodzi pedagog, wychowawca lub nauczyciel, przedstawiciel PPP, terapeuta (jeśli uczeń korzysta już z terapii), psychiatra,
rodzic , czasem kurator (o ile sprawuje nadzór w danym przypadku), którego celem jest zdiagnozowanie ucznia i określenie planu działań mających na celu udzielenie mu stosownej pomocy. Sama kilka razy brałam udział w zespole.
Ultima ratio - 1. Ważne, aby dopiero po wyczerpaniu wszystkich! możliwości udzielenia dziecku pomocy, skierować wniosek do Sądu o wgląd w sytuację ucznia. Skierowanie wniosku, nie zwalnia pedagoga szkolnego z dalszych działań na rzecz ucznia.
2. Nie zakładam z góry, że powyższe działania nie zostały przez Ciebie podjęte. Tak jak pisałam wyżej, w swoim wątku niewiele wyjaśniasz, a sprawy które poruszasz są bardzo złożone.